Statusuppdatering vecka 4

De flesta av medlemmarna har nu kopplat in sina inomhusboxar och beställt tjänster.
Vi har haft förhållandevis lite problem med anslutningarna. En del felaktiga CPE boxar har fått bytas ut och någon enstaka svetsning har fått göras om.
Några har haft problem med sina TV tjänster, se tidigare statusuppdateringar och kommentarer från vecka 46 och framåt. Där finns tips från Catharina om hur man kan komma till rätta med eventuella TV problem.
Internet är nu stabilt och snabbt. Ett avbrott beroende på avgrävning av en kabel mellan Mora och Rättvik inträffade kort efter att vårt nät var driftsatt.

Det finns nu möjlighet för den som funderar på att ansluta sig till vårt byanät att anmäla intresse för detta. Anslutningskostnaden kommer att bli betydligt högre än för de som var med i projektet från början.

Gå in via länken ”Intresseanmälan” i menyn till vänster och följ instruktionerna.

Hälsningar
Anders

2 reaktion på “Statusuppdatering vecka 4

  1. Tjänst anpassad till fritidshus – Vad jag kan se på Open Universe-portalen så finns inte något bredbandsupplägg som är anpassat till fritidshus där man är några dagar då och då. Man får beställa och avbeställa och betala för en hel månad varje gång… Har pratat med bredbandsleverantören T3 om detta, och de hävdar att de har ”fritidshuserbjudanden” på flera ställen i landet, men att det är upp till Open Universe att införa något sådant. T3s bredband på Gotland kan man t ex beställa i en- eller 10-dagarspaket (endagars kostade visst 49 kr). Är det något som har tagits upp med Open Universe? Det lär ju finnas ett visst underlag för en bättre anpassad ”stugtjänst”. Ber om överseende om jag missat något som redan skrivits om detta…

    Med vänlig hälsning
    Anders Skog – Ollarsliden 16

  2. Nu har vi äntligen fått vår TV-tjänst att fungera i Björnliden 158!!!

    Vi har kämpat med Bredbandsbolaget, som levererar TV till oss, sedan 20 november. Det har varit felsökning och telefonsamtal i princip varje vecka sedan november. Vi har Bredbandsbolaget som leverantör av TV även i Täby och det har inte fungerat där heller. De senaste veckorna har Bredbandsbolaget verkligen ansträngt sig. Nu under vecka 9 har det varit väldigt intensivt med många samtal från Bredbandsbolagets systemavdelning, som velat testa olika åtgärder och se vad som händer hos oss. Problemet har bland annat varit att det kan fungera i ett hus men inte i grannhuset. Till slut har de lyckats göra ändringar i Älvdalens stadsnät och nu fungerar såväl TV som kringtjänster (Cmore, SVT R, hyra film, spela in program, Elektronisk Program Guide, se program från början mm) hos oss.

    Härligt!

Lämna ett svar till Anders Skog Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *