Inkopplingsproblem

Västerbäcken är nu uppkopplad och har 118/17 Mbit. Jag lyckades inte beställa tjänst varken direkt via fibern eller via portalen. Jag blev tilldelad en inkopplingsadress i en lägenhet i Hofors! Efter att ha beställt tjänst via telefon så blev uppkopplingen rätt efter fem dagar.

Se upp så att du får rätt uppkopplingsadress när du beställer din tjänst!

Några har inte ljus i sin fiber. Kontrollera att du tryckt i kontakten ordentligt i CPE boxen. Det kan också bero på felkoppling i nätet, dålig svets eller annat slarv. Meddela mej om du inte lyckas få din WAN lampa att lysa.
Jag behöver då din fastighetsbeteckning.
Kontaktuppgifter finns under fliken kontakt på hemsidan.

Vi har nu 21cm snö och ett fint vinterlandskap. Skidspår är dragna sedan några dagar:
Grövelsjöns 5km och 2,5km, Storsätras 2,5km och 1,25km, Lappvallenleden och Lövåsens 5km. Spårstatus kommer att läggas ut på www.livetracks.se

Hälsningar
Anders

8 svar på ”Inkopplingsproblem

  1. Hej!
    Till att börja med ett stort TACK till alla, som jobbat med fiberprojektet i flera år!

    Jag bor i Björnliden och har ”bara” beställt TV via Bredbandsbolaget. Power och WAN lyser fint grönt.

    Sedan har det väl inte gått helt smärtfritt. Digitalboxen fungerar inte alls i gula LAN2 uttaget på CPE-boxen (fiber-modemet), som skulle användas enligt instruktionerna. Jag har på Bredbandsbolagets support inrådan även provat LAN3 och LAN4 uttagen. LAN4 tycks fungera bäst, dvs det går att titta på TV via fibern, men övriga funktioner (Play-tjänster, film) fungerar ej. Felmeddelandena ger tvetydig information. Oklart om felet ligger i vårt hus, nya digitalboxen, hos Bredbandsbolaget eller i CPE-boxen eller i vårt fibernät.

    Utredning pågår!
    Hälsningar
    Gabriel

  2. Jag får tacka alla inblandade också. Jag har nu hållit på i två dagar för att få igång detta. Inte helt enkelt. Medhavd router nr 1 (Linksys EA6300) ville inte fungera hur jag än bar mig åt igår. Till slut gav jag upp men förstod att bredbandet fungerade då jag kunde koppla datorn med en nätverkskabel direkt till LAN1 porten på ”modemet”. Vad göra ?? Jo ny router troligen nödvändig. Inget utbud alls i Idre tyvärr. T.o.r Mora/Elgiganten idag. Köpte en Netgear R6250 AC1600 och faktiskt efter lite problem, fick starta om ”modemet” innan min dator trådlöst fick kontakt med internet, så HALLELULJA verkar det fungera. Valde Bredband2 som bredbandsleverentör 100/10 och vid kontroll trådlöst på bredbandskollen ca 120/18 vilket verkar vara helt ok. Nästa problem LAN2 porten funkar INTE mot Bredbandsbolagets HD-box. Fick bra support på telefon och rådet att prova LAN3 uttaget och då gick det i alla fall så långt att mjukvaran kunde hämtas och alla kanaler verkar fungera. Några ev Play/hyrtjänster har jag inte hunnit prova ännu.
    Glad att jag kommit så här långt. Några gråa hår får man definitivt på detta….
    MVH Urban Wennerström, Sågbäcken 25

  3. Stort TACK till alla som arbetat med detta projekt !

    Jag var i stugan Västerbäcken/Ripvägen i helgen och inkopplingen fungerade perfekt – 15 minuter efter ”power-on” på fiberboxen så hade jag ett nytt abonnemang 100/10 Mbit och det fungerade perfekt!

    /Peter

  4. Jag lyckades till slut få igång Bredbandsbolagets HD Box, men inte i Lan2 som anges som TV utgång i modemets bruksanvisning utan i Lan3 eller 4 som tydligen gäller för Open Universe som Älvdalens nät heter. Detta kom jag underfund med när jag till slut efter diverse stönande kollade på Bredbandbolagets hemsida där bl.a. följande rad kan hittas: ”Open Universe Inteno XG6846 3 eller 4 1 eller 2”, där 3 eller 4 avser tv och 1 eller 2 avser bredband.
    Kanske något som Anders P borde skriva ett särskilt inlägg om så att alla som undrar kan se.
    Nu funkar allt och alla är glada!

  5. Ankom 22.30 Kunde inte hålla mig.

    23.00 Unifi antenner och router lirar klockrent med Bredbandsbolaget bredband
    23.15 Bredbandsbolagets TV dosa inkopplad enligt anvisning i LAN2. Först bara SVT men efter ytterligare en kvart kom resterande kanaler.
    Klartecken från Björnliden 107. Tackar!! Bra jobbat!!

  6. Hej igen!
    Här kommer ett litet komplement till min kommentar ovan, publicerad 21 november.

    Jag skaffade Bredbandsbolagets inspelningsbara HD-box även hemma i Täby. Det är tyvärr samma problem där, som i Björnliden, dvs det fungerar bra att titta på alla ”beställda” TV-kanaler, men övriga tjänster fungerar tyvärr ej!

    Det positiva i detta är att felet inte ligger i vårt nät i Grövelsjön (eller i fibermodemet) utan någonstans hos Bredbandsbolaget. Det negativa är att de känt till felet sedan i juni och inte lyckats lösa det! Felet finns i hela Sverige, men framför allt i så kallade stadsnät. Bredbandsbolaget och Ericsson jobbar på problemet, men man inte ge någon tidplan. Drabbade kunder kommer, enligt Bredbandsbolagets support, att kompenseras. Jag har varit i kontakt med deras support många gånger…

    De tjänster, som inte fungerar, är inspelning på den lokala disken, titta på CMORE, använda Playtjänster (typ SVT och TV4 mm), titta på hyrfilmer, programöversikt (kallas EPG hos Bredbandsbolaget), så kallade minimenyer (de ska visa när det program, som du tittar på, slutar mm). Felet tycks vara koncentrerat till de funktioner, som kräver en meny och kommunikation ”utåt”.

    Vi kan dock glädja oss åt att titta på många TV-kanaler under jul och nyårshelgerna. Tack än en gång till alla som jobbat med fiberprojektet!

  7. Installerade bredband (T3) samt TV (Bredbandsbolaget) under julhelgen, fungerade utan problem. Mätte upp 140/20 MBit/s på bredbandskollen på ett 100/10 abonnemang. TV inklusive playtjänster fungerade klanderfritt.
    Lägger till ett tack till alla som drivit fiberprojektet!

  8. Hej igen!
    Vad roligt att TV via Bredbandsbolaget tycks fungera hos någon här uppe!

    Hos oss kvarstår tyvärr problemen (både i Björnliden och hemma i Täby). Enligt Bredbandsbolaget är det tyvärr detta, som gör det så svårt att felsöka. Det fungerar bra hos den stora volymen kunder, men inte hos alla.

    Bredbandsbolaget fortsätter att felsöka. Jag pratade med dem i 30 minuter idag och testade igenom vår anläggning och skrev återigen upp de olika felsymptomen.

Lämna ett svar till Catharina Lihnell Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *